vineri, 7 august 2015

Biserica Buna Vestire din Chișinău, veche de peste 200 de ani

Acum primăvara am aflat că nici la 7 minute de unde locuiesc eu se află o biserică veche de peste 200 de ani, care este inclusă în patrimoniul arhitectural al capitalei ca fiind un monument de însemnătate națională. Într-un sfert de veac cât am locuit în Chișinău, niciodată nu am auzit de ea, și nu am vizitat-o. Atunci mi-am promis că vara asta, când mă reîntorc acasă, am să o vizitez, ceea ce am și făcut.

Această biserică se numește "Buna Vestire", și este situată pe strada Bogdan Petriceicu Hașdeu, nr. 10. Este cel mai vechi și important monument istoric și arhitectural din zona în care locuiesc, zona nordică a Centrului Istoric al Chișinăului. Biserica a fost construită în anul 1810 pe locul alteia mai vechi. Aceasta posedă caracteristicile arhitecturii bisericilor ieșene din secolul al XVIII-lea, cu influențe clasiciste în decorul plastic.

În anul 2010, biserica Buna Vestire a împlinit 200 de ani. Cu această ocazie, Banca Națională a Moldovei a lansat în circulație pe 3 august 2010 cinci sute de monede comemorative cu valoarea de 50 de lei.

Cum se vede biserica de pe strada Bogdan Petriceicu Hașdeu de la 50 metri depărtare:

La intrare în curtea bisericii:




Biserica fotografiată din lateral:
Fotografii din spate ale bisericii:

În curtea bisericii se află o fântână frumos amenajată:
Stâlpul-monument din fața bisericii:
Casele în care locuiesc preoții:
Moneda comemorativă de 50 lei lansată de Banca Națională a Moldovei:


Și la final, cum arăta biserica în trecut, probabil o imagine din secolul XIX:
http://www.monument.sit.md
Am intrat și în biserică: înăuntru era întunecos, răcoros și liniște. Biserica nu este deloc una mare, acest lucru observându-se cel mai bine din interior. Însă este una destul de drăguță și bine păstrată. Din păcate mulțimea de cabluri, clădirile înalte și macaraua din spate strică din pitorescul locului, însă biserica continuă și așa să aibă o liniște și un farmec aparte

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu